«Ким є людина?». Цим запитанням пронизані всі книги Біблії, від Буття до Одкровення. Це запитання, що виразно поставлене у 8 Псалмі, Папська Богословська Комісія обрала як заголовок дослідження, яке проводилося вперше. Йдеться про систематичний антропологічний аналіз Святого Письма. Книга побачила світ у Ватиканському книжковому видавництві.
Як розповів у інтерв’ю для «Радіо Ватикану – Vatісаn News» о. П’єтро Боваті, ТІ, один із співавторів дослідження, воно проведене, як відповідь на особисте прохання Папи Франциска, вилившись у чотири розділи, які на 330 сторінках розглядають людину та її взаємини з Творцем у світлі біблійної розповіді.
Важливість антропологічного питання
«Протягом своєї тисячорічної історії, – читаємо у вступі, – людство зробило поступ у наукових знаннях, крок за кроком вдосконалило усвідомлення “прав людини”, засвідчивши зростаючу пошану до меншин, беззахисних, убогих і марґіналізованих». Але незважаючи на цей поступ, в різних вимірах сучасного контексту втратився сенс людського життя як Божого дару. Однак, ще святий Павло називав наслідком «браку пошани до Бога» суспільство, пронизане «безладом, насильством, бунтами й жорстокістю».
В документі Папської Біблійної Комісії зазначається, що схожими явищами позначений також і наш світ, «де підважується антропологічна цінність статевих відмінностей, де ми є свідками слабкості подружніх стосунків і поширення домашнього насильства». Загалом, «мусимо констатувати прояви егоїзму та вседозволеності, що викликають жорстокі війни» та «нищення планети».
Засіб для форматорів
Завданням дослідження є надати експертам, катехитам і форматорам авторитетний засіб, покликаний допомагати розвиткові богословських і філософських дисциплін, а також – надати довідкову базу, з якої можна почерпнути біблійні принципи щодо актуальних суспільних дискусій і тем, як от розлучення, перелюб, гомосексуальність, целібат тощо. Щодо питань, які не знаходять прямих посилань у Біблії, наводяться загальні принципи біблійного вчення.
Чотири розділи
В першому розділі розглядається людину як Боже створіння, тендітне буття, створене із земного пороху, оживлене Божим подихом. В другому розділі аналізується становище людини «в едемському саді», поглиблюючи такі питання як харчування, праця та взаємини з іншими живими істотами. Третій розділ представляє людину як істоту, що творить взаємини, обговорюючи різні форми стосунків: подружні, синівські, братерські та приятельські. Врешті, четвертий розділ присвячений історії людини, яка «переступає Божу заповідь, обравши дорогу смерті», однак, через Боже втручання «історія перетворюється в подію спасіння».
Краса людини
«Наміром цього документа є допомогти відчути красу та складність Божественного об’явлення, що стосується людини. Краса спонукає цінувати Боже діло, а складність запрошує розпочати смиренний та невпинний труд дослідження, поглиблення та передавання», – пояснює кардинал Луїс Ладарія, Префект Конгрегації Віровчення, який очолює Папську Біблійну Комісію.