Важкі питання: повнота віри і екуменізм

ПИТАННЯ: Чому, якщо людина приймає тільки частково істини католицької віри, то вже вважається, що вона втратила віру, а в екуменічних відносинах вважається, що «у нас одна віра, тому що важливіше те, що об’єднує, ніж те, що розділяє»?

ВІДПОВІДЬ: Абсолютно вірно: справжня віра має на увазі прийняття істини у всій її повноті, і заперечення будь-якої з істин віри тягне за собою втрату віри як такої. Святий Тома Аквінський писав, що віра або приймається цілком, або, при запереченні однією з її істин, вона втрачається повністю.

Віра не означає прийняття очевидного, інакше це не можна було б назвати вірою. Людина віруюча приймає будь-яку істину віри, оскільки довіряє тому, хто передає цю істину, тобто Богу через Його Церкву. Якщо ми не приймаємо чогось з відкритого Богом, то наша прихильність до Бога пояснюється не вірою, довірою, а людським розумом, який вирішує, наскільки доречно прийняти ту чи іншу істину.

«У будь-якому акті віри, – писав святий Тома Аквінський, – коли ми приймаємо будь-чиї слова, найголовніше і заключне – це Той, чиїм словам ми віримо». Таким чином, той, хто приймає християнську віру, долучається своєю волею до Христа і до всього, що стосується Його вчення. Тому – стверджує святий Тома – зневіритися можна двома способами: відкидаючи Самого Христа або, навіть при бажанні долучитися до Нього, відкидаючи ті речі, яким Він вчить.

При цьому необхідно провести відмінність між об’єктивною і суб’єктивною повнотою віри. Об’єктивна повнота – це повне прийняття відкритих Богом істин. Суб’єктивна повнота – це намір людської душі прийняти всі істини, але при цьому людина, в силу недостатньої освіти або з інших міркувань, фактично не приймає до кінця вчення Христа.

З цього випливає, що ті, хто не перебувають в повному спілкуванні з Католицькою Церквою, мають суб’єктивну повноту віри, але не володіють об’єктивною.

Навіть коли ми говоримо про єресі, необхідно розрізняти між формальною і матеріальною єрессю. Формальна єресь – це коли людина свідомо і наполегливо відмовляється приймати будь-яку істину віри, знаючи, що цю істину авторитетно вчить Церква. Матеріальна ж єресь – це коли людина щиро вважає свою помилку істиною. У цьому сенсі формальна єресь веде до втрати віри, чого не можна сказати про матеріальну єресь.

Разом з тим слід додати, що поділи між християнами – це причина того, що деякі відкидають Христа. Тому екуменічний рух, пошук єдності християн – це важливий аспект церковного життя. І хоча у католиків і братів, що  відокремилися, є чимало того, що їх розділяє, все ж важливіше те, що нас об’єднує: наприклад, віра в Божественне Одкровення, в Бога Єдиного в Тройці, в божественність Ісуса Христа, в Його Втілення, страсті, спокутну смерть і Воскресіння.

Екуменізм не заперечує відмінностей у вірі, але для досягнення єдності важливіше звертати увагу на те, що нас зближує.

Comments

0 comments

Про Андрій Петренко

Залишити відповідь

Ваша електронна адреса не буде опублікована.

twelve − eight =

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

Ми виявили Ad Blocker!

Для коректної роботи порталу просимо вимкнути Ad Blocker.
На сторінках відсутня агресивна реклама.

How to disable? Refresh