«Сьогодні хотів би повернутись до теми взаємин між вірою та подружжям, зокрема, до перспектив віри, притаманних людському та культурному контекстові, в якому формується намір укласти подружжя», – цими словами Папа Франциск розпочав свою промову з нагоди інавгурації юридичного року одного із трьох найвищих трибуналів Апостольської Столиці – Римської Роти, звертаючись у суботу, 21 січня 2017 р., до суддів, адвокатів, працівників та співробітників, які в ній працюють, подякувавши за слова вітання її Декана монсеньйора Піо Віто Пінто, та побажавши усім спокійної праці у любові до Церкви.
Промовець згадав свого попередника на Петровому Престолі, святого Папу Івана Павла ІІ, який, опираючись на Святому Письмі, навчав про те, що існує сильний зв’язок між пізнанням віри і пізнанням розуму, а тому, якщо людина віддаляється від перспективи віри, то піддається загрозі поразки та, як наслідок, опускається до категорії «безумного».
Згідно з Біблією, у цьому безумстві, глупоті, вміщена загроза життю. Безумна людина переконує себе у тому, що вона, мовляв, дуже добре усе розуміє, але, насправді, не є здатною затримати свій погляд на найголовніших речах. А це, у свою чергу, перешкоджає їй навести порядок у своїй голові та зайняти відповідну поставу щодо себе самої та до довколишнього світу. І як наслідок, таке безумство провадить людину до твердження, що Бога не існує, що свідчить про те, яким поверховним є її пізнання і на скільки далеко така особа перебуває від повної правди про світ, про походження усіх речей у ньому та про їх призначення.
Святіший Отець також пригадав, що також і Папа Венедикт ХVІ у своїй останні промові до працівників трибуналу Римської Роти зазначив, що лише відкриваючись на Божу правду, людина може усвідомити та реалізувати у подружньому та сімейному житті правду про людину як про Божу дитину, відновлену через Святе Таїнство Хрищення. А відкинення Божої пропозиції провадить до фатального наслідку: втрати глибокої рівноваги у всіх людських стосунках, включаючи подружні.
Тому, сьогодні надзвичайно необхідно поглибити зв’язок між правдою та любов’ю. «Любов потребує правди. І лише тоді, коли вона ґрунтується на правді, зможе перетривати у часі, подолати момент простого захоплення і залишатися стійкою задля підтримки спільного шляху. Якщо любов не має зв’язку з істиною, то вона є залежною від зміни почуттів і не знатна витривати випробування часом. Справжня любов, натомість, єднає всі елементи нашої особи і стає новим світлом для великого та повноцінного життя», – мовив Єпископ Риму, цитуючи Енцикліку «Lumen fidei», додавши, що без правди, любов не здатна вивести людське «я» із його ізоляції та звільнити від тимчасовості.
За словами Глави Католицької Церкви, мусимо визнати, що сьогодні дуже поширена ментальність, яка схильна притемнити доступ до відвічних правд, що спричиняє ослаблення віри, а сама віра втрачає свою оригінальність. Такий контекст, у якому бракує релігійних цінності та цінностей віри, обумовлює також і подружню згоду. Досвід віри тих осіб, які сьогодні просять про уділення їм Святого Таїнство Подружжя, є дуже різноманітним. Дехто активно бере участь у житті своєї парафії, хтось веде глибо побожне молитовне життя, а інші лише перший раз зближаються до Церкви, а ще інші є трох далекими, а то й дуже віддаленими від Церкви та від віри.
Стоячи перед такою ситуацією, слід спробувати віднайти шлях, як це виправити. І як перший лік на цю ситуацію, Папа Франциск запропонував «формування молоді через відповідне приготування, скероване на відкриття подружжя і сім’ї згідно Божого задуму». Тут мова йде про те, щоб допомогти майбутнім подругам прийняти та відчути смак благодаті, краси та радості справжньої любові.
Сьогодні, більше, ніж будь-коли раніше, таке приготувався стає дуже добрим моментом для євангелізації дорослих, а часто, так званих, віддалених від Церкви. Бо й справді, є багато таких молодих осіб, для який приготування до Святого Таїнства Подружжя – це нагода для нової зустрічі із вірою, яка протягом багатьох років була відсунена на узбіччя. Час приготування є сприятливим також і з огляду на те, що люди в цей період готові до переосмислення та зміни життєвого шляху.
Тому, слід подбати, щоб ті особи чи організації, які займаються душпастирством сім’ї, були оживлені сильним дбанням про те, щоб вчиняти якомога ефективнішими передшлюбні приготування, дбаючи не лише про людський зріст майбутніх подругів, але, передусім, за зростання їхньої віри. Папа зазначив, що головною метою передпордужніх приготувань є допомогти нареченим реалізувати їхнє поступове включення у Христове Таїнство, у Церкву і з Церквою. А це, у свою чергу, стає поступовим дозріванням у вірі через звіщення Божого Слова, приєднання до християнської громади та великодушне слідування за Христом.
Необхідно приготувати майбутніх подругів до того, щоб вони зуміли зрозуміти і жити дісністю християнського подружжя, яке бажають укласти, яке повинно бути не лише правосильним та законним, але й приносити щедрі плоди. Такі передшлюбні приготування вимагають приготованих осіб, які б мали відповідні компетенції для такого важливого служіння та були б у гармонії із церковною ієрархією та усією християнською спільнотою.
«У цьому дусі, я відчуваю потребу ще раз зазначити необхідність “нового катехуменату” у приготуванні до подружжя», – мовив Святіший Отець, додавши, що сьогодні невідкладним є конкретне виконання пропозиції, яка вже вміщена у 66 номері Апостольського напоумлення «Familiaris consortio», тобто, подібно до того, як до Стятого Таїнства Хрищення дорослих катехуменат є частиною сакраментального процесу, так і в приготуванні до Святого Таїнства Подружжя потрібно впровадити своєрідний катехумемат, як інтегральну частину усієї сакраментальної процедури укладення подружжя, що буде протиотрутою проти укладення недійсних та неіснуючих подруж.
Другим ліком, на який вказав Папа Франциск, є те, щоб допомогти молодим подружжям продовжувати прямувати вперед шляхом віри у Христовій Церкві також і після шлюбу. Він наголосив, що необхідно сміливо та з креативністю віднайти найвідповідніший проект виховання молодих подруж, який би був скерованим на те, щоб сприяти зросту усвідомлення подругами отриманого Стятого Таїнста.
Серед іншого, Вселенський Архиєрей наголосив, що християнська спільнота покликана приймати, супроводжувати та допомагати молодим подружнім парам, пропонуючи їм відповідні можливості та засоби, починаючи від участі у недільній Святій Літургії, для того, щоб вони могли належним чином дбати про своє духовне життя як всередині своєї сім’ї, так і завдяки різним ініціативам при парафії.
«Часто молоді подруги є залишеними, можливо, через простий факт, що вони рідко появляються у парафії, що, зокрема, стається внаслідок народження дітей. Але саме у ці перші моменти їхнього сімейного життя необхідно забезпечити їм найбільшу близькість та сильну духовну підтримку, навіть у ділі виховання дітей, для яких вони є першими свідками та носіями дару віри», – підкреслив Єпископ Риму, додаючи, що надзвичайно корисними на цьому шляху людського та духовного зростання для подругів є групи постійної формації, у яких вони можуть живитись із слухання та роздумування над Божим Словом, обговоренням різних сімейних тем, молитвою, взаємоподілом.
Ці два ліки, на які звернув особливу увагу Святіший Отець у своїй промові, скеровані на те, щоб забезпечити гідний контекст віри для укладення подружжя та життя ним. Це, у свою чергу, вимагає від парохів завжди усвідомлювати делікатність завдання, яке їм доручене, адже на них лежить обов’язок допомогти нареченим через передподружнє приготування увійти в гармонію між їхнім пордужнім союзом та вірою.
На переконання Вселенського Архиєрея, слід перейти від виключно юридичного та формального приготування майбутній подругів до закладення цим приготуванням фундаменту сакраментального зв’язку. А це вимагає великодушного вкладу дорослих християн, чоловіків та жінок, які допомагатимуть священикам у душпастирстві сімей, щоб, таким чином, будувати «шедевр суспільства», тобто сім’ю: «чоловіка та жінку, що перебувають у взаємній любові».
На закінчення Папа Франциск побажав, щоб Святий Дух, Який завжди та у всьому провадить Божий народ, допомагав та підтримував тих священиків та мирян, які посвячуються праці у цій сфері, щоб вони ніколи не втратили запалу й мужності у праці на користь краси християнських подруж, незважаючи на нищівне лукавство домінуючої культури тимчасовості й нестабільності. «Дорогі брати, як я вже казав раніше, щоб одружитись у час, в якому ми живемо потрібно мати відвагу. А ті, які мають ту силу та радість, що довершити цей важливий крок у своєму житті, потребують відчувати поруч із собою конкретну любов та близькість Церкви», – наголосив Святіший Отець.
Джерело: