Важкі питання: чи можлива сповідь онлайн під час коронавірусу?

Питання: «Чи можлива сповідь по Skype або WatsApp та ін., бо в такий спосіб можливо побачити і почути один одного і таким чином священник бачить того, хто сповідається, його каяття, і може відпустити гріхи, адже для Бога відстань не перешкода? Чи можлива така сповідь в екстрених випадках (розумію, що жива зустріч нічим не замінна), наприклад, якщо людина під завалами і немає можливості вибратися,  в складній ситуації зі здоров’ям, коли є телефон і зв’язок? Або людина має психологічну перешкоду йти до священника, який на великих відстанях – один, а інші тривалий час не приїжджають, або при мовній перешкоді. Також зараз актуально: коронавірус, коли заборонено спілкування з іншими».

Відповідь: Таїнства Церкви, встановлені Христом, – це видимі знаки благодаті, які звершуються за допомогою видимих обрядів. Священник є частиною Таїнства, тому при звершенні Таїнства важливим є не тільки вербальний контакт, але й присутність. Священник діє в Таїнстві як представник  Ісуса Христа і діє in persona Christi – від лиця Ісуса Христа. В Євангелії неодноразово наголошується важливість саме присутності  Ісуса Христа, а не тільки сказаного Ним слова. В Таїнстві покаяння через реальну, а не віртуальну присутність священника ми зустрічаємося з розп’ятим і воскреслим Ісусом Христом.

Окрім того, сповідь по телефону чи інтернету є неможливою, тому що піддається ризику її конфіденційність. Ймовірність прослуховування чи доступу інших осіб тільки утруднює здійснення цього Таїнства.  Якщо людина перебуває в екстремальній ситуації чи має непереборні перешкоди для здійснення Таїнства примирення (це може бути фізична і психологічна непереборні перешкоди, про які запитують), то у цих випадках для прощення гріхів достатньо щирого покаяння.

Що таке щире покаяння? Воно передбачає три умови. Перша – це повністю відкинути вчинений гріх. Друга – це збудити жаль, шкодувати, що ти образив Господа, знову розп’явши Його. Як сказано в Посланні до Євреїв: «Обновляти покаяння, коли вони знову собі самим розпинають Божого Сина». І третя умова – готовність піти до Сповіді, як тільки буде така можливість.  Якщо ці намірення відсутні, значить наша воля ще не повністю примирилась з волею Господа, Який установив Таїнство покаяння.

Це навчання було проголошено ще на Триденському Соборі. «Покаяння включає в себе не тільки відмову від гріха та діяльний намір почати нове життя, але й передбачає ненависть до попереднього життя» – сказано в положенні Собору. Щире покаяння відкриває шлях до спасіння. До нього можна прийти, сказавши акт Покаяння. Наприклад, в такій формі: «Боже, всім серцем жалію за всі свої гріхи, бо заслужив ними Твоє покарання. А ще більше, що образив Тебе, безкінечного доброго і достойного любові більше всіх. Я бажаю, з Твоєю Божественною допомогою, ніколи більше не ображати Тебе і уникати ситуацій, які призводять до гріха. Господи, ім’я Якому – Милосердя, пробач мене».

Тут треба доповнити, що хоча в момент досконалого жалю  нас сповнює благодать, до Святого Причастя не можна приступати, поки не буде отримано відпущення гріхів в Таїнстві Покаяння, після індивідуальної сповіді в священника.

Окремо треба згадати ситуацію, коли священник не знає мови того, хто кається. В апостольському посланні Misericordia Dei, яке посилається на Тридентський собор, говориться про необхідність сповідувати окремо всіх смертні гріхи, за винятком випадків, коли це неможливо. У таких випадках священник не повинен відмовляти у відпущенні гріхів. У такому випадку людина, що кається, може після сповіді приступити до Причастя. А ті гріхи, які вона не змогла перечислити священнику, котрий не розуміє мови, має назвати у наступній Сповіді, і при першій же нагоді.

Сучасні засоби комунікації не можуть замінити Таїнство покаяння і не можуть бути руслом відпущення гріхів священником. У будь-якому випадку, така Сповідь і таке відпущення гріхів будуть недійсними. Інтернет може допомогти підтримувати зв’язок зі священником, коли особисте спілкування не є можливим. По Skype чи телефону можна задавати питання, а за допомогою допоміжних матеріалів, розміщених в інтернеті, можна підготуватись до Сповіді. Через засоби комунікації можна провести духовну бесіду. Проте ніхто не може уділити по інтернету відпущення гріхів.

Comments

0 comments

Про Андрій Петренко

Залишити відповідь

Ваша електронна адреса не буде опублікована.

20 + eleven =

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

Ми виявили Ad Blocker!

Для коректної роботи порталу просимо вимкнути Ad Blocker.
На сторінках відсутня агресивна реклама.

How to disable? Refresh