Заповіді «Не кради» була присвячена 12-та катехиза про Декалог, яку Папа Франциск виголосив під час загальної аудієнції в першу середу листопада.
Ніхто не є абсолютним володарем благ, а лише адміністратором, володіння означає відповідальність. Про це говорив Папа Франциск під час загальної аудієнції в середу, 7 листопада 2018 р., ділячись думками про сьому Божу заповідь, яка звучить: «Не кради».
Власність у світлі християнської мудрості
Як зауважив Святіший Отець, коли чуємо цю заповідь, думаємо, насамперед, про крадіжку та про захист власності. За його словами, не існує такої культури, в якій крадіжка була би законною, адже «людська чутливість є дуже вразливою до теми захисту власності». Однак, вартує відкритися на «ширше прочитання» цієї заповіді, зосередившись на «темі власності в світлі християнської мудрості».
Зазначивши, що соціальна доктрина Церкви говорить про загальне призначення благ, Папа навів слова Катехизму Католицької Церкви, в якому читаємо: «На початку Бог довірив землю і її багатства спільному керуванню людей, щоб вони піклувалися ними, підпорядковували їх своєю працею і користувалися її плодами. Створені блага призначені для всього людського роду», – а також: «Універсальне призначення благ залишається першорядним, навіть якщо зростання загального добра вимагає шанування приватної власності, права на неї і користування нею».
Світ є багатий ресурсами
За словами Глави Католицької Церкви, у світі існують відмінності, різні умови, культури, так що існує можливість «жити, дбаючи одні про одних». Світ є багатий ресурсами, аби забезпечити всіх першочерговими благами. «Однак, чимало людей живуть в умовах ганебної нужди, а нерозсудливо використовувані ресурси вичерпуються. Але ж світ – лише один! Людство – одне!» – наголосив він, зауваживши, що сьогодні багатства світу зосереджені в руках небагатьох, в той час як злидні та страждання є долею більшості.
«Якщо на землі існує голод, то не тому, що не вистачає поживи! Більше того, задля вимог ринку доходить, іноді, до її знищування. Викидається її. Те, чого не вистачає, – це вільної та далекоглядної підприємливості, що забезпечить адекватне виробництво, та солідарного наставлення, що забезпечить чесний розподіл», – сказав Папа, знову цитуючи Катехизм: «Людина, користуючись цими благами, повинна розглядати зовнішні речі, якими законно володіє, не як свою виключну власність, а розглядати їх як спільні: щоб вони могли принести користь не тільки їй, а й іншим».
«Кожне багатство, аби бути добрим, повинне мати соціальний вимір», – додав він.
Позитивне й повне значення заповіді
В цій перспективі, за словами Святішого Отця, можемо збагнути позитивне та повне значення заповіді «Не кради». «Володіння добром робить його власника завідувачем, який поставлений Провидінням», – навчає Катехизм. «Ніхто не є абсолютним власником майна. Володіння – це відповідальність», – сказав Папа, наголошуючи, що кожне благо, вийняте з-під логіки Провидіння, є «зрадженим у своєму найглибшому сенсі». У дійсності, «тим, чим я насправді володію, є те, що вмію подарувати». І це є критерієм «доброго або злого» володіння.
«Якщо я неспроможний щось подарувати, то це тому, що ця річ володіє мною, я є невільником, вона має владу над мною, а я – її раб. Володіння благами є нагодою для їх помноження завдяки креативності та для використання з великодушністю, щоби зростати в любові та свободі», – наголосив Наступник святого Петра.
Любити за допомогою благ
«В той час, як людство турбується про те, щоб мати якомога більше, Бог відкупляє його, ставши убогим», – вів далі Святіший Отець, підкреслюючи, що по-справжньому багатими нас робить любов, а не майно. Водночас, нам доводилося чути, що «диявол входить через кишеню»: спочатку приходить любов до грошей, далі – жага володіння, за нею – марнославство, а тоді – гордість.
«Дорогі браття й сестри, Ісус ще раз показує нам повне значення Писання. “Не кради” означає люби за допомогою своїх благ, користай зі своїх засобів, щоби любити, наскільки можеш. Тоді твоє життя стає добрим, а володіння насправді стає даром. Бо життя – це не час, аби володіти, але щоб любити», – підсумував Папа.