Опублікований найдавніший папірус з текстом з Євангелія від Марка

Товариство з досліджень Єгипту в останньому томі Оксірінхських папірусів (том LXXXIII) опублікувала фототипічну копію, а також реконструкцію з коментарями на папірусний фрагмент, що містить неповний текст кількох віршів 1-ої глави Євангелія від Марка – 7-9 і 16-18, повідомляється на сайті товариства.

У виданому томі цей папірусний фрагмент значиться під номером P.Oxy. 5345. В класифікації новозавітних папірусів цей фрагмент носить назву P137. Оригінал  рукопису, що зберігся, знаходиться в оксфордському Музеї Ешмол.

Британські папірологи, які опублікували фрагмент професора Даніеля Коломо і Дірк Оббінк, на підставі палеографічних даних датують його періодом з 150 по 250 рік після Різдва Христового

Манускрипт, а точніше те, що від нього залишилося, є частиною папірусу розміром 4,4 x 4 см. Рядки з фрагментарно збереженими віршами Євангелія від Марка розташовані по обидва боки рукопису, що вказує на те, що це був, швидше за все, перший лист кодексу, а не сувій з текстом. У кодекс могли входити, крім Євангелія, і інші новозавітні твори.

Досліджень археологічних знахідок, які поміщені в один  ящик для зберігання з фрагментом Євангелія, не велося аж до 2011 р. Тільки тоді за нього взялися вже згадувані папірологи з Оксфорду Коломо і Оббінк. При цьому за свідченням відомого фахівця по Новому Заповіту Крейга Е. Еванса, фрагмент був знайдений в похоронній масці з папірусу.

В Єгипті римсько-елліністичного періоду існувала практика накладати на голову муміфікованого тіла небіжчика маску. Золоті маски були доступні далеко не всім, тому широко використовувалися маски з папірусного листа або полотна. Подібна фарбована маска, склеєна з декількох папірусів, і була піддана «вівісекції»: шляхом розчинення клею дослідники виокремили з неї фрагмент з текстом з Євангелія від Марка, а також ще сотні фрагментів папірусних рукописів різного змісту – від класичних давньогрецьких текстів (Гомер, філософські трактати ) до ділових розписок і приватного листування.

Після того, як було встановлено, що фрагмент містить текст з другого канонічного Євангелія, розгорілися палкі суперечки з приводу датування папірусу. Він був досліджений різними методами, в тому числі і за допомогою радіовуглецевого аналізу, а також шляхом порівняння з датуванням інших документів, які перебували разом з ним в масці. Спочатку з’явилися припущення, засновані на неточних даних, про раннє походження документа – кінець I століття н.е. Але незабаром, в результаті уточнюючих досліджень і вимірів, більшість вчених зійшлися на датуванні II або навіть III століттям. На подібному, досить приблизному, датуванні зупинилися і видавці Оксірінхських текстів.

Comments

0 comments

Про Андрій Петренко

Залишити відповідь

Ваша електронна адреса не буде опублікована.

four × 2 =

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.

Ми виявили Ad Blocker!

Для коректної роботи порталу просимо вимкнути Ad Blocker.
На сторінках відсутня агресивна реклама.

How to disable? Refresh