Подорожі

Велична краса Скандинавії: подорожуємо разом

Неймовірні місця, які вражають навіть досвідчених мандрівників. Велична краса Скандинавії, безліч пригод на шляху до мети, кращі гірськолижні споти, несподівані знайомства, – все це як не можна краще доводить, що мрії збуваються!

Іноді ми не так вже і хочемо цього, і воно все одно відбувається.

Погостювати у Норвегії я мріяв ще школярем, – тоді я читав про відважних вікінгів, і коли ми з друзями «рубалися на мечах», неодмінно кричав: «Вальгалла»!

Пізніше я виріс, і мене манили вже не легендарні воїни на дракарах серед фіордів, а самі фіорди. А ще більше – горі над ними. Скелясті, чорні, містичні фіорди з часів школи врізалися в пам’ять з полотен улюбленого Теодора Киттельсена. Культура, така далека від моїх рідних гуцулів, і водночас така близька.

Як все почалося?

Влітку 2016 смс про зарахування заробітної плати від Wilderness Travel збіглося у часі з пропозицією екшн-фотографа і мандрівника, амбасадора The North Face Ukraine Вероніки Верлан поїхати взимку в Норвегію. Причому поїхати не на південь або в центр, а на північ, аж до загадкового місця на карті під назвою A. Фактично, об’єднання об’єктом нашого відвідування повинні були стати Лофотен – скелясті острови за Полярним Колом.

Спонтанні рішення – правильні рішення, і на початку вересня я став щасливим володарем авіаквитка Бухарест–Осло–Бухарест на другу половину лютого, вартістю 150 доларів. Насправді, на квітку можна було заощадити, купивши його за два місяці до поїздкі вдвічі дешевше, але хотілося купити його якомога швидше, щоб вважати місяці, тижню та дні до поїздкі.

Фактично, у вересні було сформовано ядро команди: Вероніка, яка ініціювала поїздку, два кращих телемаркера України – Олексій Дума і Олексій Страшко, і скромний гід-фрілансер, Богдан Фаштрига. Тобто я 🙂

Періодично плани приєднатися до поїздкі з’єднання являлися ще в кількох людей, але вони так і залишилися планами. Замість цього, ми почали активно флудити в фейсбучном чатике і готуватися до поїздкі. Вивчати локації, логістику, маршрути. У цьому нам пощастило з математичним складом розуму Вероніки і восьмирічним досвідом подорожей за Норвегії Олексія Думи.

Враховуючи, що в нашому розпорядженні було 14 днів (13-27 лютого), ми вирішили не втрачати час на півдні країни, і їхати прямо в Bude (Буді, Боді – хто як хотів, так і говорив :), щоб бути ближче до островів і застати найкращий сніг. Тому ми придбали залізничні квитки Осло–Буді–Осло, як тільки вони з’явилися у продажу, коштували вони нам ще в 150 доларів.

У січні-лютому я багато працював, напередодні моєї поїздкі в подорож їздили батька, того годину, коли прийшла пора пакувати валізи, заставши мене доволі несподівано. Логістику ми з Веронікою продумали трохи дивно, але досить комфортно: я їхав на своєму автомобілі спочатку в Кишинів, потім разом з Веронікою в Бухарест, де ми залишали машину, і звідки летіли.

Дорога була досить легкою, кордони проходили дуже просто, і ми не помітили, як опинилися біля нашого румунського одного, крутого шкіпера і просто чудового хлопця, Олега Маргины. Дружина Олега Аліса приготувала нам неймовірно теплий прийом, а сам Олег відвіз нас вранці в аеропорт, і провів там, поки зміг. У нас із собою було по рюкзаку, і валізу Вероніки з нашим спорядженням на прізвисько ” Валера. При зважуванні виявилося, що Валера переважати як анорексична юнак – не мало, не багато, 44 кілограми. Мені довелося неабияк помучитися, щоб затягнути його спочатку в машину, а потім ми вже всією командою тягали його по всім поїздам, автомобілям, автобусам і кораблям. До речі, максимальна допустима вага Валері – 32 кілограми, тому частина промов при зважуванні ми хаотично перекинули в наші рюкзаки. А по аеропорту і літаку я гордо ходів у своїх мегатяжелых лижних черевиках dalbello krypton cross. Сміялися всі, крім мене – задоволення спірне, але, в цілому, не заборонене.

Ласкаво просимо до Норвегії

У літаку вдалося трохи поспати, і вісь ми вже в несподівано сонячної Норвегії.

Безкоштовний автобус привіз нас з Веронікою на залізничну станцію поруч з аеропортом, і ми підсіли в поїзд до Олексіям, або, як ми ласкаво їх називали, Льош. Льоші були з Джеймсоном, того добу в дорозі до Бодьо (більше тисячі кілометрів!) виявилися не такими довгими, як очікувалося. На пересадках в центрі Осло і Тронхейма вдалося навіть влаштувати бліц-екскурсії навколо вокзалів у пошуках дешевої їжі. Звичайно, нічого дешевого ми не знайшли. Яйця по євро за штуку, молоко по 3-4 за літр. Завдяки організаторським здібностям Олексія Думи, вся необхідна їжа у нас була з собою, і максимум, що нам довелося докуповувати – це шоколадна паста, печиво «Марія» та місцевий сир.

Приїзд в Буді і перші норвезькі пригоди

Ранок у Буді був похмурим і дощовим. Погода продемонструвала відсутність снігу біля моря, і сумну перспективу його присутності на островах. Прогнози теж не віщували нічого доброго на найближчі п’ять днів. Радісною новиною було те, що нам вдалося орендувати хороше авто на 12 днів за смішною, як для Норвегії ціною – 555 євро! Wizz Air, як виявилося, мав спеціальні програми лояльності для своїх клієнтів, і ми ними вдало скористалися.

Докупивши ще продуктів, ми вирушили в напрямку островів, і Норвегія полонила мене просто відразу. Нескінченні фіорди, пологі і круті схилах гір, дрімучі ліси, стрімкі ріки, звивисті дороги, мости та тунелі – всього цього було стільки, що очі просто не встигали стежити за чимось іншим! Вісь так, з відкритими ротами ми і дісталися до першої нашої ночівлі в околицях села Ульсвахке. Рорбу (рибальська хатина) в кемпінгу, де ми заночували, обійшлося нам в 400 норвезьких крон. Нам ця ціна здалася дорогувато (50 євро на чотирьох), але пізніше з’єднання ясувалося, що це Рорбу стало найдешевшим у всій поїздці. До речі, подорож планувалася як серія закидок зі спорядженням на різні споти, з ночівлями пріоритетно в наметах. Забігаючи вперед, відзначу, що ночівлі в наметах у нас було дві.

Рорбу зазвичай виглядали дуже компактно: однокімнатний будиночок розміром 3х3 – 4х4 метри, з двома двоповерховими ліжками, столиком з чотирма стільцями, мінікухня і місцем для промов. Всі Рорбу обігрівалися, але постільно білизна не входило у вартість. Тому ми спали в спальних мішках. Душові кімнати і туалети зазвичай перебували в центральних будівлях кемпінгів, тому доводилося човгати туди-сюди по бруду або снігу. Іноді ми були єдиними гостями кемпінгу, а в деяких гостювали навіть без відома господарів.

Другий день Шляху на Північ

Друга ніч в дорозі на Північ була буквально вистражданої. В той день у нас була невелика поромна переправа між фіордами, по дорозі з Фауске до Нарвику. До прибуття порома ми встигли трохи порибалити, а потім продовжили Шлях на Північ. Звичайно, як будь-який автомобіліст, я високо оцінив наш Ford Mondeo – при дуже халявній ціні, це був чудовий, мегабезопасный і надійний, безмежний мобільний офіс для нашого околокарпатского десанту. Пройшов він у цій поїздці з нами 2500 км, з середніми витратами пального в межах 5.5-5.8 літрів. Машинка заощадила нам багато коштів на тлі дуже дорогий норвезької логістики, і багато годині на тлі ускладнених доріг.

Чому ускладнених? Тому що, як виявилося, після снігопаду норвезькі дороги чистять. І все. Не посипають взагалі нічим. Дорога перетворюється у своєрідний каток, а скандинави їздять, слідуючи знаків. Там, де «90», вони будуть їхати в рамках «90». Коли ми вперше виїхали на таку дорогу, мені, будучи за кермом, було страшно. Але потім, керуючи, я помітив, що авто з шипами, принаймні цей Форд, добре тримає дорогу. Тому при наявності бюджету така штука як прокатне авто і двоє водіїв – маст хев!

Так ось, день у дорозі затягнувся, ми по мосту потрапили на острови, а житла по дорозі не знайшли, – були або закриті кемпінги, або пропозиції на Booking/Airbnb вартість від 1600 крон (близько €200). Ми не були готові на такі витрати, тому вирішили шукати кемпінг, поки не прийде годину поставити біля дороги намет.

Зрештою, після кількох закритих кемпінгів, ми все ж таки натрапили на один відкритий в селі Gullesfjord. Власник, як виявилося, за кілька годин мав виїжджати в Швейцарію на лижі (це тільки ми приїхали на початку сезону, хаха), і вісь таким своєчасним було наше прибуття.

На наступний ранок ми відправилися на північ одного з островів, в село Myre, де вдосталь наловились риби, дощу і холоду, і вирішили скористатися гостинністю і відсутністю господаря кемпінгу, і залишитися тут ще на одну ніч.

Погода змінюється: перша серйозна перевірка на міцність

Ранок над фіордами було сірим, вітряним, з низькими важкими хмарами і провісниками снігопад – снігоочисної технікою на базі важких вантажівок. І ніщо так не видавало снігопад, як ці вантажівки, які стояли на узбіччі кожні 5-10 км, і були готові в будь-який момент виїхати на виконання своїх завдань. Неслабий такий контраст у порівнянні з вітчизняними дорожніми службами. Ми ж вирушаємо в напрямку Тромсе, на виїзді на материк починається снігопад, що посилюється, і товщина снігового покриву зростає просто на очах.

Ми торжествуємо: це вірний знак того, що ми расчехлим лижі, обуем черевики і нарешті катнемо! Але і температура стрімко падає: +4 потихеньку переходять до -4, і показник градусника Форда продовжує опускатися все нижче і нижче. До вечора знову виникає питання кемпінгів, і на пропозицію: «а давайте в наметі померзнем», всі радісно кричати: «дааа!».

Ми знаходимо затишну місцину на березі річки на території кемпінгу, і ставимо дві наші намети прямо посередині. В процесі облаштування табору знайомимося з веселими місцевими дітьми, братами, які, як виявилося пізніше, працюють так званими «сноупкиперамы» – вони стежать за снігом на схилах і дають йому оцінку. Один з них скептично заявивши, що сніг свіжий і дуже небезпечний, тому що температура перейшла в мінуса. Між тим, саме в цей час приїхав власник з Фінляндії. Не без чарки і прібереженной мною української сигарети зробив нам знижку, взявши 20 євро за використання кухні і душових, і за місця під намети.

Були розмови про форель, геополітику, скітур і майбутнє – всі оптимістичні. І навіть ніч в наметі не абсолютно прийнятною в пуховій спальника від Vsimgir і Вероникиной «наметі, здатної пережити атомну війну» The North Face. Снилася каталка на лижах. А може, форель. Вітер намагався нас перевертати, навіть з добре забитими лавинної лопатою кілків було відчуття, що ми таки полетимо без скітура, але намет вистояла.

Дорога до гірськолижного споту

Сонячний морозний ранок з кави і температурою навколишнього середовища -12 (тут ще треба врахувати 100% норвезьку вологість і свіжий вітер з моря, який ми відчували навіть хребтом) надихали на скітур. Ми визначилися з спотом, на якому буде катати, по дорозі до Фінляндії. Одне з місць виявилося комфортним, і запарковавшись, ми приступили до зборів.

Після мальовничого пейзажу спуску з видом на масштабну льодовикову долину, довелося пережити якийсь шок самосвідомості: «я катаюся по норвезькому снігу з цими чудовими людьми. Я, Бодя з Яремче.»

Каталка «зайшла» настільки, що ми вирушаємо в Фінляндії і в першому ж алкогольного маркеті купуємо два літра віскі за ціною 60 євро. З усіма чіткими розрахунками, це було саме та кількість, якої бракувало для повноцінної реалізації цього культурного заходу 🙂

Вечір виявився досить легким, хлопці порибалили, і зловили кілька невеликих риб тріски, вагою до 300г, і ми знайшли комфортне рорбу в кемпінгу села Skibotn (місцеві вимовляли як «Шиботн»). Святкування першого дня катання посилилися північним сяйвом, яке мінімум двом з нас довелося побачити вперше. І я вам скажу, це було фантастично. Вкотре прийшло розуміння, що найважливіше в житті – це досвід. Ті, що ти бачив, не втратив, а не проґавив. Навчився, зробив.

Другий день скітура

Наступний день почався тільки в обід, я вирішив провести в кемпінгу – підтягнути справи FunKarpaty, поїсти “Їdlo” – вже дуже мені сподобалася бананова каша, незважаючи на всі коментарі на її адресу.

Ще я захотів почути рідних. І тут як ніколи виручив роумінг від Київстар: батьки в цей час були в поїздці без нормального інтернету, і я навіть встиг за ним скучити. Поговоривши з близькими, мені вдалося трохи надихнутися відлигою в Україні на тлі похолодання на півночі. Для мене важливо знати, що я завжди можу зв’язку язатися з ними, а тому я заздалегідь перевірив тариф свого оператора і поклав на рахунок 600 грн, розуміючи, що цієї суми на два тижню мені має вистачити.

Тім годиною Олексій і Вероніка з’єднання їздили на розвідку наступного спота, близько 100 км в одному напрямку, хоча це був сусідній фіорд. 20 лютого ми розкатували саме цей спот – сувора рівнина на березі фіорду проходила через болота в підйом до сідла між двох вершин. Зазвичай на нашому скітурі ми не надто перенапрягались – набирали 400-600 метрів кожен, і цей спот не став винятком. Віді і погода надихали на гарне катання, але звичайний скандинавський снігопад, який здався б нам вдома сніговим колапсом, тонко натякнув, що пора збиратися і їхати далі.

Наш третій скітур-день розпочався в долині, один з хребтів над якою був кордоном між Норвегією та Фінляндією. Вже до 11 ранку ми прибули на ще кращий спот, ніж у попередній день. Підйом відбувався, знову ж таки, через болота, по крутому березовому лісі (на півночі Норвегії інші не ростуть) виходив на пологий схил, який виводив нас до досить моторошної вершині.

Схил був досить крутим, глибина снігу – до 60-70см, і триметрових дропи не здавалися більше такими страшними. На підйомі ми підзаряджались енергетичними батончиками від “Їдло”, і, як виявилося, це відмінний варіант для таких підйомів.

На ніч ми поїхали знову в гості в кемпінг, господар якого був у Швейцарії на лижах. Увечері ключ ми знайшли там, де залишили його напередодні, а вранці залишили записку і 600 крон (€45) за нічліг.

Кращий спот для катання, Північне Сяйво і дорога до А

Локація наступний день скітура не кращим з того, що мені взагалі доводилося розгортати. 600 метрів набору висоти до сідла, до -18 за бортом, суворі фіорди на півдні і Атлантика на півночі доламывали мої карпатські стереотипи про катанні, а метр павдер (різновиди пухляка) під лижами – про сніг.

По дорозі в рорбу (вартістю майже 80 євро, до речі!) ми ще зустріли лося. Арктичні пустельні ландшафти примушували задуматися про домашній затишок і теплі, а голова дякувала Всесвіт за чотири дні катання, Північне Сяйво, і далекий милий будинок. Попереду було ще два дні в Норвегії – один на островах, в ході якого ми таки добралися до А. Тут було холодно і досить порожньо – не сезон, туристів мало. Місце настільки віддалене, що ми вирішили пояснити походження цієї назви. Так от, наш варіант передбачав, що вікінги вирішили йти, поки не дійдуть до краю. А коли прийшли, сказали: «А!». Це такий спеціальний «А», читається, як «Про», але з нотками «А».

Особливості норвезького дружелюбності

Ще одна цікава історія трапилася з нами в той день. Малолітражка з пара туристів злетіла з дороги в кювет, і ми вирішили допомогти. Звичайно, наш Ford Mondeo не впорався б на такій дорозі з таким вантажем, але нам пощастило – перший же проїжджаючий повз автомобіль зупинився. Це був невеликий повнопривідний пікап з дамою 70 років за кермом, але у неї знайшлася надійна мотузка і хороші шини. Спочатку, коли за кермом авто в кюветі сидів хлопець, машина не зрушила з місця, але потім застрибнув у машину я, Алексеи підштовхнули, і машина вискочила зі снігу, як коник з червневої трави. Радісний норвежець обіймав мене, як старшого брата, тиснув руки і мало не розцілував. Ментально мені подобається цей народ. Безпосередні скандинави завжди привітні, посміхаються, коли вітаються з ким-то, а вітаються з усіма. Ці два тижню привітності були дуже приємними після проявів традиційного вітчизняного байдужості. Привітність місцевих контрастувала з погодою: останню ніч на островах ми провели в наметі під сніговим злива з блискавками і громом.

Пора в зворотний шлях

Наступний день ознаменувався переправа на поромі з А до Буді, поверненням прокатного Форда, легкою прогулянкою по місту та ночівлею в хостелі. Ввечері хлопці покинули нас, їх літаки, що прямували в Варшаву і Гданськ раніше нашого рейсу в Бухарест.

27 лютого о 13.38 наш Боїнг злетів у непроглядному тумані аеропорту Осло Сандефйорд, а в 17.22 приземлився в аеропорту Бухареста. На жаль, нашого друга Олега не було вдома, але його дружина Аліса влаштувала нам черговий пишний прийом, а Єва, одна з двох дочок, заспівала наживо пісню, з якою вона пройшла в фінал румунського «Голосу Країни». Знову і знову я переконувався, як важливо спілкуватися з натхненними людьми, щирими і відкритими, позитивними і добрими, такими, які надихають на світлі речі, і точно не натякають, що всі «важко, складно, і безнадійно».

В 9 вечора ми виїхали в Кишинів, а вже в 12 годин наступного дня я був в Яремче. Позаду залишилася тисяча кілометрів дороги на авто, кілька тисяч в літаку над Європою, більше тисячі з Норвегії на поїзді і більше сотні на поромі. Логістика від А до Яремче зайняла чотири дні. Попереду було безліч нових поїздок, частина яких зараз, в червні, коли я це все пишу, вже реалізована, а частина – в процесі реалізації.

Про найважливіше з Шляху на Північ

Мабуть, пора підбивати підсумки. Бюджет поїздкі вилився в 1000 євро, більша частина цих витрат – ночівлі в рорбу, пальне – в Норвегії, так і в Україні, Молдові та Румунії.

Але ці витрати не йдуть ні в яке порівняння з розширенням кругозору, і новим баченням якогось куточка світу, цього розкиданого пазла, що нас штовхають збирати мрії.

Мрії роблять нас мрійниками, подорожі – мандрівниками, а досвід цих двох компонентів – людьми. І чим більше локацій ми бачимо, тім більше усвідомлюємо, якою унікальною і неймовірною, безмежної і тісної одночасно є наша планета.